Het strategiemodel

Gerelateerde afbeelding

Het strategiemodel van Hamel & Prahalad De kern van het strategiemodel van Hamel & Prahalad wordt gevormd door het ‘strategie int ent’. Hiermee wordt bedoeld dat een onderneming een obsessie creëert met als doel in een periode van zo’n tien jaar marktleider te zijn. Het gevolg hiervan is dat er een groot ‘gap’ ontstaat tussen de aspiraties van de onderneming en haar beschikbare middelen. De onderneming wordt uitgedaagd om het gap ongedaan te maken.
Een strategie intent geeft richting aan het dagelijkse werk in ondernemingen. Enkele kenmerken van een vergaderruimte rotterdam strategie intent zijn: • consistentie met de doelstellingen van de onderneming • uitdrukking van de collectieve wil • uitstralen van een winnaarsmentaliteit • uitgangspunt voor acties in de organisatie
Een strategie intent gaat veel verder dan een mission statement dat veel algemener van aard is, minder concreet en hierdoor minder richting
Toelichting: -+-Corporale challenges (1 · 3 jaar-doelstellingen)
Hoofdstuk 2 1 Strategisch management
geeft aan activiteiten in de onderneming. Enkele voorbeelden van strategie intents zijn: • Coca-Cola: to put a Coke within arm’s reach of every consumer in the world • Honda: to be a second Henry Ford • Procter & Gamble: Progress was never made by standard people.
Om de strategie intent te vertalen naar de korte termijn zullen doelstellingen (corporate challenges) voor een periode van een tot drie jaar corporate challenges moeten worden vastgesteld. De strategie intent kan gezien worden als een marathon en de corporate challenges als sprintjes.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *