De marketingfunctie

Gerelateerde afbeelding

De marketing respectievelijk verkoop is daarmee eigenlijk het beginpunt respectievelijk eindpunt van de organisatieactiviteiten. De marketingfunctie zal doorgaans het uitgangspunt vormen van de planning in de organisatie. Uit het marketingplan wordt het verkoopplan voor het volgende jaar afgeleid, uit het verkoopplan het voorraadplan, daaruit het productieplan, inkoopplan, enzovoort.
Het beheersingsproces dat betrekking heeft op de commerciële activiteiten binnen een organisatie kan als volgt worden ingedeeld: Het vaststellen van de doeleinden. Voor het afzetbeleid zullen de algemene organisatiedoelstellingen moeten worden geconcretiseerd in marktdoelen. Men moet met andere woorden vaststellen op welke afnemersgroepen men de afzet zal gaan richten: bijvoorbeeld op industriële afnemers of consumenten, op welke doelgroepen in het bijzonder: bijvoorbeeld dames-, heren-of kinderkleding, en in welke gebieden: in Nederland, in alle steden met meer dan 25 000 inwoners, of soms ook in het buitenland? De planning op lange en korte termijn. Voor de commerciële functie zal dit resulteren in een afzetplan, dat de marktdoelen omvat alsmede de instrumenten waarmee dit moet gebeuren, uitgedrukt in kosten ten opzichte van verwachte opbrengsten. De organisatie. Deze heeft betrekking op de opzet en het functioneren van de markeringen verkoopafdeling, alsmede op de wijze waarop van daaruit de externe relaties met de afnemers worden onderhouden. Het beleid zal door deze afdeling en de daarin werkzame functionarissen in het bijzonder moeten worden uitgevoerd. De uitvoering. De plannen moeten in actie worden omgezet. Ieder zal moeten weten wat van hem of haar op welke momenten wordt verwacht. Dit houdt bijvoorbeeld in dat taken van vertegenwoordigers per rayon, per klantengroep, per klant moeten worden geformuleerd of dat reclamecampagnes moeten worden uitgevoerd. Het geven van duidelijke beleidslijnen, instructies en taakopdrachten is daarbij noodzakelijk. Controle en bijsturing. De activiteiten verlopen doorgaans niet helemaal volgens plan. Er zijn nu eenmaal veel onzekerheden in het marktgebeuren. Afwijkingen moeten tijdig worden gesignaleerd, zodat ook vroegtijdig de benodigde bijsturingsmaatregelen kunnen worden genomen.
Hoe gaat een digitale verkoop in zijn werk?
Een computerproducent ontdekt ineens dat hij een tekort aan geheugenchips heeft voor de fabricage van een moederbord. Hij heeft 20 000 chips nodig -en wel snel.
2 De verantwoordelijke inkoper logt in bij FastParts, een handelsbeurs op internet, en voert de informatie over de gezochte chip in. Het systeem antwoordt met een lijst van beschikbare partijen, met prijs, hoeveelheid en andere details. Eén partij lijkt precies aan te sluiten bij de vraag: 20 000 van de gezochte chips zijn verkrijgbaar voor 0,36 dollar per stuk. 3 De koper doet een lager bod: 0,29 dollar per stuk. De kantoorruimte amersfoort leveranciers en eventueel andere kopers die in deze partij zijn geïnteresseerd worden per e-mail op de hoogte gebracht van het bod. 4 De verkoper verlaagt de prijs naar 0,33 dollar. De computerfabrikant wordt hier per e-mail op gewezen. Het is een goede prijs, en hij accepteert het tegenbod.
5 FastParts bevestigt de details van de verkoop, en de betaling wordt achtergehouden op een speciale borgrekening. Zodra de koper de chips ontvangt, heeft hij vijf dagen de tijd om ze te inspecteren en akkoord te gaan. Na vijf dagen wordt het geld van de borgrekening overgeboekt naar de verkoper. Bron: Management Team, 22 mei 1 998

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *