De Britse National Health Service

Gerelateerde afbeelding

Hoe weet de Britse National Health Service dat er in Londen een griepepidemie is uitgebroken? Door het analyseren van de meldingen van duizenden artsen in honderden praktijken. En hoe krijgen al die artsen die informatie? Als Mary zich op een ochtend niet zo lekker voelt, rent ze niet meteen naar de huisarts. Ze wacht een paar uur of een dagje of twee af, in de hoop dat een kopje thee met honing verlichting zal brengen. Als ze zich niet beter gaat voelen, maakt ze een afspraak bij de huisarts, gaat erheen en beschrijft haar symptomen. De huisarts voert dit in in de computer en hopelijk analyseert iemand bij de National Health Service die gegevens, samen met de gegevens van duizenden andere artsen, en concludeert hij daaruit dat er griep heerst. Dit kost allemaal erg veel tijd. Google kan dit in luttele minuten. Het hoeft alleen de woorden te analyseren die Londenaren in hun mailtjes gebruiken en in de zoekbalk op internet intypen en die naast een database met symptomen te leggen. Stel dat zakelijke energie vergelijken op een gemiddelde dag de woorden ‘hoofdpijn’, ‘koorts’, ‘misselijkheid’ en ‘niezen’ 100.000 keer voorkomen in Londense e-mails en zoekopdrachten. Als het Google-algoritme opmerkt dat ze op een dag ineens 300.000 keer voorkomen, dan is het: bingo, we hebben een griepepidemie. We hoeven helemaal niet te wachten tot Mary naar de huisarts gaat. De ochtend dat ze wakker werd en zich niet zo lekker voelde, mailde ze haar collega dat ze hoofdpijn had, maar wel op haar werk zou verschijnen. Meer heeft Google niet nodig. Maar Google kan zijn magie alleen verrichten als Mary niet alleen goedvindt dat Google haar mailtjes leest, maar ook dat het die informatie met de gezondheidsdiensten deelt. Als Angelina Jolie bereid was haar privacy op te offeren om mensen in te lichten over borstkanker, waarom zou Mary dan geen vergelijkbaar offer brengen om epidemieën de kop in te drukken? Dit is geen theoretisch idee. In 2008 heeft Google daadwerkelijk Google Flue Trends gelanceerd, dat zakelijke energie uitbraken van griep bijhoudt door zoekopdrachten in Google te monitoren. Deze dienst is nog steeds in ontwikkeling en volgt vanwege allerlei privacybeperkingen alleen zoekwoorden en leest volgens Google geen privémails. Maar het is nu al zover dat het in geval van griep tien dagen eerder aan de alarmbel kan trekken dan de traditionele gezondheidsdiensten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *